Saturday, March 14, 2009

Kereta.. satu keperluan atau tidak??


Salam blogger

Tak lama lagi aku akan mendaftar kerja di kolej komuniti jelebu (surat da dapat tadi)..tiada rakan yang dikenali lagi berada di sisi ku.. segala-galanya aku perlu uruskan sendiri.. tiada kuartes untuk aku pergi keje dengan berjalan kaki sahaja.. perlu cari rumah sewa.. tiada rakan untuk menumpang pergi keje..jadi aku perlu ada kereta sendiri..jadi adakah kereta satu keperluan buatku? maklumla bujang, kalau ade suami dah lame rembat kete suami jer.


Before this aku da badjet tak nak pakai kete setahun dua kerja,jadi tak pernah lagi fikir2kan pasal kereta..huu..menggelabah la nak uat pilihan.. ini lah padahnya tiada plan B..jom cek it out orang komen bile aku tanya pasal nak beli kereta ni..



-beli la kete vios,xyah fikir nk tukar kereta lagi
-beli saga jela,murah,tp nk stylish amek myvi
-myvi mahal compare to the size la
-fikir-fikirla nanti future husband nak pakai kete ape..discus dulu
-beli jela kete mahal, kan mampu




dalam hati...alaa nak beli honda city baru je, walaupun P baru nak hilang ujung tahun ni.. haha



hari ini Allah tunjukkan pada aku satu blog yang telah membuka sikit mata aku tentang kewangan, sebelum ni aku dah usha di hijrahwealth.com and beberapa laman lagi tapi tidak jelas, kene jumpe hajah rohani baru jelas..hehe..laman web pakdi.my..aku dah minta kebenaran untuk cedok banyak lagi input buat tatapan rakan2 blogger seperti ku, kerana aku rasa ia sedikit sebanyak sangat membantu.tunggula green light dulu.. but aku share sikit apa yang aku dapat dari situ..

..........apa yang perlu anda tahu sebelum beli kereta??

IT'S A LIABILITY..

Nilainya akan jatuh merudum sejurus selepas anda beli
Nilainya makin jatuh saban tahun
Anda menghabiskan 30%-40% daripada pendapatan bulanan anda untuk bayaran ansuran bulanan dan minyak dan tol.
Anda terpaksa mengeluarkan banyak duit untuk kos servis, insurans dan sebagainya.


Azizi Ali cakap :
Sekiranya anda tidak mampu nak habiskan hutang kereta dalam masa 1 tahun, ia bermaksud anda tidak layak membeli kereta tersebut.huh?!?

other alternative :
-kereta keturunan (aku tak ade)
-second hand car (xpandai cari, tapi sedang mintak tolong seseorang yang arif)
-buy new car (tapi monthly payment mesti lebih rendah dari payment for yourself which is 30%x salary) - do side income bisnes to pay it..


tahu tak nape kita perlu pay ourselves up to 30% x salary...haa wait for next entries (kalau tak sabar gak juz log to pakdi.my=).. so i'm doing my istikharah to made the convincing choice..

last but not least..ni la kereta idaman,saje je beritahu. mane tau ade org nak bagi..muahaha..

acam? kete ni sesuai tak untuk aku yang kiut miut ni..ahakz..!!~

Guys,seriusly DO PLAN YOUR FINANCIAL WISELY AT THE BEGINNING..its for your own good ...feel free to give your opinion..

2 comments:

  1. beli jek moto dulu.senang cite.kalau hujan,payung.

    ReplyDelete
  2. Salam ziarah,

    Shida...tahniah dah dpt psoting. Semoga selalu muhasabah untuk mendidik anak bangsa.

    Beli lah sekadar mampu, nanti ada rezeki beli lain.

    Good luck.

    ReplyDelete