Wednesday, April 29, 2009

skilled and teoried ....

salam blogger..
Lame da hapdate entries.. teringat topik yang dibualkan semalam .. about pengajian yang kiteorg amek dulu time degree.. aku and the geng studied kejuruteraan dulu, otak kami di 'train' dengan lambakan teori-teori kejuruteraan yang kadang2 langsung tak dipersoalkan keperluannya, hanya menadah dan menelan..stadi bagi nk mampos nk score dalam exam...
berbeza plak dengan rakan-rakan kiteorg yang studied teknologi kejuruteraan, they more on skilled, time cuti semester dieorang bertapa di bengkel-bengkel, tapi bile exam dieorang boleh score sebab katanya soalan dieorang lebih mudah dan ramai la yang berwajah-wajah anugerah dekan yang terhasil dari mereka-mereka ini.. mane lagi bes? aku suke golongan kedua tapi aku berada di golongan pertama.
masuk alam kerja.. ditempatkan di kolej yang mendambakan skilled dari pensyarah2 nya.. aku rasa sangat useless..huu... name ko pun Sijil Teknologi Pembinaan.. dah ade teknologi tu ape lagi, memang nak train skills la..aduyai.... aku ni dah la tak berapa berskilled...kerja-kerja ukur boleh tahan lagi, masuk tang paip, konkrit, kayu... design boleh la lagi nak temberang..tapi kalau dah hands on tu.. nak temberang celah mane la pulak...
aku ni patutnya jadi engineer di consultant firm. tak pon jadi lecturer di universiti..hehe... tapi dah laluan rezeki nye ke sini.. so apa lagi bukalah dada (secara bahasanya bukan betul2 eh..hehe) terimala segala2nya dengan hati yang terbuka... membiasakan diri, melihat peluang-peluang menambahkan skills...melihat masalah sebagai peluang membawa diri setapak maju ke hadapan..semoga segala-gala dipermudahkan oleh Allah s.w.t.. ~amin~


last but not least... kontigen Kolej KOmuniti Jelebu yang beredar sebelum majlis karnival sukan tamat..hehe
congrate guys kerana mengeluarkan peluh dan keringat...tahun depan tambah medal lagik..=)

4 comments:

  1. same la weh.
    aku tak boleh blah dowh dgn kerja2 teknikal.
    ade aku apply nak ngajo english darjah 2 kang. uwaaaaa

    ReplyDelete
  2. ko dable klik r kt pict tu..then br nmpk aku ktne..=)

    ReplyDelete
  3. hehe..aku salah seorg dr 4,5 org yg suke pertikaikan nape nk blaja teori2 merapu nih ms degree dulu..

    tp bila da keje, br la tau ni la gunanya..
    tp bukan sume la, dlm 10% jek..haha..

    actually all the teori lbh byk digunakan oleh researcher utk upgarde lg teknologi yg ada.. :)

    ReplyDelete